Home » FIT Programma's » Nordic FIT

“BUITENGEWOON FIT!” met Nordic Walking

Nordic Walking is een bewegingsconcept in de outdoor-fitnesswereld. Bij Nordic Walking gebruikt men het bovenlichaam en de armen op een soepele en gezonde manier, waardoor er een hoger energieverbruik ontstaat dan bij gewoon wandelen of joggen. Toch wordt het lichaam minder zwaar  belast, waardoor de kans op blessures kleiner is. Het is juist een goede activiteit om van blessures af te komen. Maar niet alleen het lichaam wordt getraind, er ontstaat bij Nordic Walking ook een balans tussen lichaam en geest. Nordic Walking is vergelijkbaar met het klassieke Langlaufen, echter met iets kortere stokken. De Nordic Walker krijgt het unieke Langlauf gevoel: één met de natuur en in je eigen tempo genieten van de buitenlucht. Het lichaam wordt in zijn geheel gebruikt en de bewegingen zijn rustig en in balans.

Uit recent onderzoek is gebleken dat dagelijkse 30 min. wandelen de beste beweging is die ons lichaam nodig heeft. Geef je uithoudingsvermogen en lichaamshouding een boost. Ga jij die uitdaging aan….? Twijfel niet en ervaar NU zelf hoe de Nordic walking je kwaliteit van leven kan verbeteren! Beweeg slimmer en werk aan een levenslange gezondheid!

 WAT IS NORDIC WALKING?

Nordic Walking is ooit ontstaan als zomertraining voor langlaufers. Het komt neer op een intensieve manier van wandelen met speciale stokken (genaamd “poles”) en zorgt voor weinig blessures. Dit komt doordat het gebruik van veel lichaamsdelen direct zorgt voor minder druk op de gewrichten, waardoor je minder snel last hebt van enkels, knieën, heupen en rug. Behalve je beenspieren, train je ook je arm-, nek-, schouder-, rug- en buikspieren. Met het trainen van deze spieren kunnen chronische klachten als rugpijn en RSI worden voorkomen. De constante en intensieve beweging van je armen en rotatie van je bovenlichaam zorgt voor: 

  • een verbetering van je houding, kracht, coördinatie, beweeglijkheid en uithoudingsvermogen
  • verbranding van veel calorieën (46% meer calorieën dan met joggen of (snel)wandelen zonder stokken

  • je kunt hetzelfde trainingseffect als met hardlopen bereiken (zonder pijnlijke gewrichten)

  • 30% minder belasting op gewrichten dan bijvoorbeeld joggen en hardlopen

  • een intensief gebruik van 90% van je spieren en een verhoging van je hartslag van 10%

  • een preventieve werking tegen overgewicht

  • een verhoging van je weerstand (door het trainen in een gezonde buitenlucht)!

  • een betere doorbloeding, er wordt meer zuurstof door het lichaam gepompt

  • Kortom Nordic Walking is een verantwoorde trainingsvorm op ieder niveau en voor elke leeftijd! Natuurlijk moet je wel de juiste techniek onder de knie krijgen d.m.v. een aantal lessen of een cursus. Zo voorkom je blessures, haal je het hoogste rendement uit de inspanning en krijg je goed advies over het juiste materiaal.        

        

NORDIC FITLCUB - WEKELIJKSE trainingsgroep

Heeft u net een basiscursus Nordic Walking achter de rug en wil je je techniek wekelijks onderhouden? Of heb je al langere tijd geleden een cursus gevolgd en wil je de techniek weer oppakken? Dan is een wekelijkse loopgroep in de Nordic Fitclub misschien iets voor U!                        

Onderhoud uw techniek en start wekelijks met een warming-up en eindig de les met stretch- en cooling-down oefeningen. Verder onderhoud U uw sociale contacten en leert U uw eigen omgeving beter kennen!

DATA/ LOCATIES:

   Maandag       09.30 - 10.30 uur      Stay Okay                in samenwerking met WijZijn

                            10.30 - 11.30 uur      Stay Okay               in samenwerking met WijZijn 

   Woensdag     10.00 - 11.00 uur      Villa Heidetuin       

   Zaterdag        10.00 - 11.00 uur      Brasserie de Berk 

 

   CLINICS

Ideaal als bedrijfs- of afdelingsuitje, voor instellingen, verenigingen of vriendengroepen. Tijdens een heerlijke wandeling komt u de eerste grondbeginselen en principes van het Nordic Walking als wandelsport te weten. Er zijn verschillende tussenstops voor uitleg, speciale oefeningen en afsluitend kan er een langer stuk gelopen worden. Ook kan een extra teambuilding element toegevoegd worden.

Deze heerlijke buitenworkshop duurt ca. een uur tot anderhalf uur en kan gegeven op verschillende locaties op de Brabantse Wal. O.a. vanuit Brasserie de Berk (Bergse Heide) en Villa Heidetuin (Landgoed Lievensberg).

OPFRISLESSEN TECHNIEK

De Nordic opfris-lessen zijn geschikt om aan mee te doen als je behoefte hebt om de technieken weer eens door te nemen. Vaak sluipen in de loop der tijd bewegingspatronen in die op den duur kunnen leiden tot klachten of zelfs een blessure. In deze opfrislessen wordt de verschillende technieken weer eens onder de loep genomen.

De deelnemers leren hier een uitdieping van de techniek zoals: heuveltechniek training, moeilijke combinatie loopvormen en tempoversnellingen. Dit alles om maximaal te profiteren van de maximale armzwaaitechniek.

Deze cursus bestaat uit slechts 2 lessen van 60 minuten, waarbij de nadruk duidelijk ligt op de verbetering van de techniek.

PRIVÉLESSEN TECHNIEK

Indien je niet in een groep wil of zo snel mogelijk de techniek onder de knie wil krijgen. Is het nemen van privélessen ook een idee. In overleg met de klant wordt een dag, tijdstip en locatie gekozen.